Egyedülálló kutatás eredményei jelentek meg nemrégiben a rangos agykutatási tudományos folyóirat, a Cortex hasábjain magyar szerzők tollából: a Tourette-szindrómás gyerekek egyes tanulási feladatokban jobban teljesítenek, mint tipikusan fejlődő társaik.
Dr. Tárnok Zsanett klinikai szakpszichológus, a Vadaskert Alapítvány munkatársának, Dr. Takács Ádám és Dr. Németh Dezső az ELTE PPK egyetmi tanára, az ELTE-MTA Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoport vezetőjének tanulmánya már témaválasztásában is érdekes.
Ha bármilyen agyi, fejlődési zavarról, eltérésről van szó, a tudomány általában azt keresi, mi működik rosszul. A magyar csapat ellenben – korábbi elszórt adatok és feltételezések alapján – arra volt kíváncsi, milyen pozitív következményekkel jár ez az állapot?
Nem betegség!
A Tourette-szindrómát atipikus fejlődési zavarnak tekintjük, amelynek legfőbb tünetei a közismert mozgásos és vokális tikkek. Ezek önkéntelen, gyors mozdulatok, a test, a végtagok, az arc izmainak rángása, illetve verbálisan a helyzethez nem illő, sokszor trágár szavak hangos bemondása – mondja a 24.hu-nak Németh Dezső.
Tipikusan fejlődő embernél is előfordulhatnak néha tikkek, gondoljunk egy-egy önkéntelen rándulásra, száj-, szemremegésre főleg tartós stressz, illetve fáradtság terhe alatt. Ennél nyilván sokkal több kell ahhoz, hogy a Tourette-szindróma megálljon:
legalább egy évig fennálló több mozgásos és minimum egy vokális tik.
Jobbak, de nem szupermanek
Visszatérve jelen kutatáshoz: mit jelent, hogy a tourette-es gyerekek jobban, könnyebben tanulnak? Nem arról van szó, hogy könnyebben megértik a matekot vagy hamarabb bemagolják a törit, hanem a mozgásos (sport), a kognitív (nyelv) és a szociális készségek elsajátításában lehetnek jobbak.
Ez a készségtanulás működik olajozottabban a Tourette-s embereknél, és hogy mit jelenthet a gyakorlatban, arra többek között példa egy zeneszerző zseni, és egy világklasszis sportoló: Wolfgang Amadeus Mozart és Tim Howard, a Manchester United kapusa is e rendellenességtől érintett
– emeli ki a szakember.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a tourette-es gyerekek felnőve valamiféle szupermenekké válnának, sőt általánosítani sem lehet. Németh Dezsőék munkája a tudományban alapkutatásnak számít, magyarán az eredmények gyakorlati alkalmazása, illetve az okok feltárása további, kiterjedtebb vizsgálatokat igényel.
Jelenleg annyit mondhatunk, ami a kutatókat is meglepte: a Tourette-szindrómás gyerekek implicit tanulási képességei 15-20 százalékkal jobbak, mint tipikusan fejlődő kortársaiké.
Forrás: 24.hu
A teljes cikk itt olvasható: https://24.hu/belfold/2018/05/25/tikkel-tourette-tanulas/